Mākslīgā intelekta (MI) attīstība ir viens no nozīmīgākajiem sasniegumiem pēdējā desmitgadē, un tas ir radījis īstu apvērsumu daudzās nozarēs — arī mārketingā. Un šī attīstība tikai pieņemas spēkā. Pat šobrīd, kamēr rakstu šo blogu, tiek radīti jauni rīki, pieejas un zināšanas.
Līdz ar jauniem rīkiem parādās arī skaļi paziņojumi un bažas par nākotni: kāda būs mārketinga loma, vai joprojām būs vajadzīgi mārketinga vadītāji, digitālie un satura speciālisti, dizaineri un mārketinga aģentūras? Tāpēc vēlamies dalīties savā redzējumā.
Pašvadītie rīki nav nekas jauns
Atcerēsimies — tikai pirms padsmit gadiem tika radīti tādi rīki kā Google Ads (sākotnēji Google AdWords) un Meta Ads (Facebook Ads), kas pirmoreiz ļāva uzņēmējiem pašiem veidot reklāmas, apejot mediju un reklāmas aģentūras. Tas kļuva par sākumu digitālajam mārketingam kā atsevišķai specialitātei.
Tajā pašā laikā parādījās pieprasījums pēc satura veidotājiem un aģentūru pakalpojumiem, jo sociālie tīkli strauji ieguva auditoriju. Tās bija jaunas profesijas, kuras tajā laikā augstskolās vēl neapmācīja.
Laikam ejot, parādījās iespējas daudz precīzāk mērķēt auditorijas, un reklāmu apjoms pieauga. Ja 2007. gadā cilvēks redzēja aptuveni 3 000–5 000 reklāmu dienā, tad 2025. gadā šis skaits tuvojas 10 000 — galvenokārt, pateicoties sociālo tīklu reklāmām.
Darba ar to gan nekļuva mazāk. Gluži pretēji — tas kļuva specializētāks, sarežģītāks, un pieprasījums pēc zināšanām tikai pieauga. Arī paši rīki (Google Ads, Meta Ads) kļuvuši sarežģītāki un prasīgāki — tos pilnvērtīgi izmantot spēj tie, kas ar tiem strādā regulāri.
Ko šobrīd MI mārketingā spēj un ko ne?
McKinsey pētījums rāda, ka jau 2024. gada beigās 71% uzņēmumu izmantoja ģeneratīvā MI rīkus, salīdzinot ar 2023.gada sākumu, kad tas bija vien 33%. Visvairāk, 42% tos izmanto tieši mārketinga un pārdošanas funkcijās. Tajā pašā laikā aptuveni 45% uzņēmumu saskarās ar problēmām MI datu neprecizitātes dēļ.
Sociālajos tīklos bieži rodas iespaids, ka ar MI palīdzību var viegli radīt jebko — tekstus, vizuāļus, video. Taču realitātē mēs, Marketing Angels, jau vairāk nekā gadu aktīvi testējam simtiem dažādu rīku dažādās jomās — no tekstu tulkošanas līdz digitālo kampaņu optimizācijai. Un jāsaka godīgi — aptuveni 95% no šiem rīkiem ir tikai daļēji lietojami vai vispār nestrādā solītajā līmenī. (Jā, arī sejas ar trim rokām un sešiem pirkstiem joprojām eksistē.). Kādu laiku atpakaļ dalījāmies ar rakstu par mūsu iecienītākajiem MI rīkiem, kuru vari joprojām atrast šeit.
Kā MI var palīdzēt ikdienā?
Mēs uzskatām — MI neaizstās cilvēku, bet pareizi izmantots var pievienot milzīgu jaudu uzņēmuma darbībai. Piemēram:
- Ātrāka informācijas meklēšana.
MI ļauj ātri apkopot un izcelt būtisko no lieliem informācijas apjomiem — daudz efektīvāk nekā interneta meklētāja sistēmas bez MI vai kādreiz arī bibliotēka. - Liels darba apjoms īsā laikā.
MI nenogurst un strādā 24/7. Kamēr agrāk vienas vizuālas kampaņas izstrādei bija nepieciešama reklāmas speciālistu komanda un nedēļas darba, tagad aktuāli ir daudzi varianti, kas jāpielāgo un jāatjauno regulāri. Ar MI palīdzību to var paveikt ātrāk. - Datu analīze un optimizācija
MI ļauj ātrāk pieņemt labākus lēmumus, analizējot milzīgu datu apjomu. Apvienojumā ar profesionāļa kompetenci tas ļauj kampaņām sasniegt pilnību.
Piemēram, Ieviešot MI optimizāciju Google Ads kampaņām vienā no mūsu e-komercijas projektiem, klienta ieņēmumi pirmajā testa mēnesī salīdzinājumā ar tādu pašu periodu iepriekšējā gadā pieauga par +43%, ROAS – par +61%, kamēr reklāmas izdevumi samazinājās.
Ko MI nevar izdarīt mārketinga speciālista vietā?
Izmantojot MI rīkus jāatceras, ka MI balstās uz jau esošām, populārām praksēm. Tas nevar radīt neko unikālu — taču var palīdzēt idejām rasties.
Koplietojamie MI rīki nepazīst Tavu produktu, zīmola balsi vai vizuālo identitāti, ja vien tie nav apmācīti īpaši Tavam uzņēmumam.
Joprojām pastāv kļūdu risks — gan valodā, gan datos — tāpēc MI rezultātus vienmēr nepieciešams pārbaudīt. Un visbeidzot: MI var dot informāciju, bet nevar pieņemt lēmumus Tavā vietā.
Noslēgumā
MI nav burvju nūjiņa, kas visu izdarīs Tavā vietā. Bet tas ir spēcīgs instruments, kas apvienojumā ar profesionalitāti un pieredzi var palīdzēt sasniegt vairāk — ātrāk, precīzāk un efektīvāk.
MI rīki attīstās nepārtraukti, un ik dienu rodas jauni. Svarīgi ir atrast tos, kas patiešām strādā, un šeit var palīdzēt pieredzējis partneris.
Vai arī — dari to pats. Testē, mācies, attīsties. Tikai atceries: esi konsekvents, jo MI pasaule mainās ļoti ātri.
MI nav mārketinga ienaidnieks — tas ir efektīvs sabiedrotais.
Kā kalkulators neiznīcināja grāmatvedību, bet to paātrināja un uzlaboja, tāpat MI palīdz mārketingam kļūt gudrākam, datos balstītākam un elastīgākam.
Esi gatavs izmantot MI savā labā?
Mēs jau esam atraduši rīkus, kas strādā. Piesakies uz sarunu un uzzini, kā mūsu speciālisti un MI rīki var palīdzēt arī Tev.