Cilvēku paradumi meklēt informāciju mainās straujāk nekā jebkad iepriekš. Ja vēl pirms gada šķita, ka meklēšana Google ir pašsaprotama, tad šodien arvien vairāk lietotāju izvēlas mākslīgā intelekta (MI) rīkus, piemēram, ChatGPT, lai uzzinātu par produktiem, pakalpojumiem un zīmoliem.
Saskaņā ar jaunāko HigherVisibility pētījumu “How People Search”, Google dominējošā pozīcija sāk plaisāt. Tikai pusgada laikā Google tirgus daļa vispārīgos meklējumos samazinājusies par 6 %, bet ChatGPT un citu MI rīku izmantošana informācijas meklēšanai gandrīz dubultojusies.
No “Ieraksti Google” uz “Pajautā ChatGPT”
Vārds “iegooglē” ilgu laiku bija sinonīms informācijas meklēšanai internetā. Taču tagad arvien biežāk cilvēki saka “pajautā ChatGPT”. Šie MI rīki sniedz ātrāku un personalizētāku informāciju, tie analizē saturu, apkopo atbildes no vairākiem avotiem un piedāvā gatavu risinājumu, nevis tikai saišu sarakstu.
Šī pārmaiņa būtiski maina uzņēmumu digitālās redzamības spēli: ne tikai, kur, bet arī kā par tevi var uzzināt.
Lokālie meklējumi arī pārvietojas uz ChatGPT
Arvien biežāk lokālie meklējumi (“kafejnīca man tuvumā”, “zobārsts Mārupē”) notiek nevis Google Maps, bet tieši MI vidē. Lietotāji novērtē mākslīgā intelekta spēju uzreiz sniegt īsu kopsavilkumu ar atsauksmēm un cenu salīdzinājumiem.
Tas nozīmē, ka uzņēmumiem vairs nepietiek būt redzamiem tikai Google vai Meta. Redzamība ChatGPT un citos MI rīkos kļūst par jaunu konkurences priekšrocību.
Ko tas nozīmē uzņēmumiem?
Ja tavs zīmols šobrīd nav “atrodams” MI rīkos, tu, iespējams, jau zaudē potenciālos klientus. Ja tava informācija nav viegli atrodama, aktuāla vai pietiekami uzticama, ChatGPT vienkārši to nepieminēs.
Trīs galvenie soļi, lai uzlabotu redzamību MI vidē:
- Pārskati savu saturu.
Vai no tā ir skaidrs, ko tu piedāvā un kam tas ir paredzēts? MI platformu algoritmi saprot loģiski strukturētu un precīzu informāciju – jo skaidrāk, jo labāk. - Raksti tā, kā cilvēki jautā.
Cilvēki MI rīkiem uzdod jautājumus sarunvalodā (“Kura ir labākā zobārstniecība Rīgā?”). Saturs, kas sniedz tiešas atbildes uz šiem jautājumiem, kļūst daudz redzamāks. - Esi klātesošs vairākās vietās.
MI rīki “mācās” no publiski pieejamā tīmekļa satura – raksti, intervijas, katalogi, atsauksmes un publikācijas kopā veido uzticamības tīklu.
Ko mēs iesakām darīt?
- Analizē saturu. Vai tas atbild uz jautājumiem, ko cilvēki uzdotu ChatGPT par tavu nozari?
- Optimizē saturu. Raksti tā, lai mākslīgais intelekts varētu viegli saprast, kas ir tavs produkts vai pakalpojums.
- Dažādo formātus. Tekstus papildini ar video, infografikām un Q&A sadaļām, kas palīdz MI algoritmiem labāk uztvert kontekstu.
💡 Sazinies ar mums, un kopā izveidosim stratēģiju, kas ļaus tavam uzņēmumam būt redzamam arī ChatGPT un citu MI rīku atbildēs.